*

Vesa Kanniainen

Wanhan Kellarin tanssiperinteen päättäminen on kulttuuriskandaali

Tiedot Wanhan Kellarin tanssiperinteen päättämisestä on paritanssin ystävien keskuudessa otettu tyrmistyksellä vastaan. Kyseessä on viimeinen perinteinen tanssiravintola Helsingissä. Wanhan Kellarin vierailevat artistit ovat maan parhaimmistoa ja vuosikymmenten ajan tarjonneet tasokasta tanssimusiikkia alan harrastajille. Tangokuninkaalliset järjestään ovat olleet Wanhan Kellarin esiintyjäkaartia. Perinteisen valssin, tangon ja foxtrotin ohella parketilla on voitu esittää taitoja jiven, buggan ja hitaan valssin ohella monissa latinalaisissa rytmeissä. Niinpä cha chaa ja sambaa ovat tulleet täydentämään uudelleen kukoistukseen noussut rumba sekä nuorison suosikki salsa. Lavakulttuurin perinne on Suomessa vahva. Talvisin Wanhan Kellari on tarjonnut ainoan areenan artisteille ja heidän ihailijoilleen Helsingissä. Wanhan Kellarin sulkeminen sulkee samalla monen helsinkiläisten mahdollisuuden kuulla heitä livenä.

Paritanssi on monelle liikunnan muoto, mahdollisuus ylläpitää tuntumaa elävään musiikkiin, ylläpitää sosiaalisia suhteita – ja luoda uusia. Wanhan Kellarin karaoke on kouluttanut monesta laulamisen kipinän saaneesta kykyjä, joilla on ollut käyttöä myös muissa musiikkitilaisuuksissa jopa konserteissa – viimeksi keväällä 2015. Televisio-ohjelma ”Tanssii tähtien kanssa” on niin ikään vahvistanut paritanssin harrastusta Suomessa.

On ymmärrettävää, että Wanhan Kellarin omistajataholle tärkeää on investoinnin tuotto. Wanhan Kellarin vakiintunut kävijäkunta nostaa kuitenkin seuraavan kysymyksen: onko kyseessä sittenkin markkinointiongelma? On totta, että paritanssin pitkäaikaisten harrastajien alkoholin kulutuksella investoinnille ei saa riittävästi tuottoa. Viime viikolla asiakkaita oli kuitenkin kolmena iltana 400-600. Wanhan Kellarin ravintolan ruoka on tasokasta – syömme aina Wanhan Kellarissa päivällisen puolisoni kanssa, kun meillä on tanssi-ilta. Miksi ravintola on eritetty lasiseinällä tanssitilasta? Siksikö niin harva käyttää ruokailuosaston palveluita? Miksi Wanhan Kellarin toiseen baariosastoon ei ole ideoitu iltapalatarjoilua, joka toisi talolle tuottoa ja poistaisi asiakkaiden tarpeen kotiutua yöllä ”snagarin” kautta?

Miksi Wanhan Kellarin tanssiperinteen ja ruokakulttuurin pohjalta ei ole rakennettu tarjouspaketteja paikallisille hotelleille? Helsingin tuleville vierailijoille Wanhan Kellari on varsin tunnettu iltaohjelman mahdollisuus. Miksi tätä vaihtoehtoa ei ole täysimääräisesti hyödynnetty? Miksi ”Helsinki Today” lehdessä ei ole Wanhan Kellarin tanssi- ja laulukulttuurista puolen sivun mainosta, joka tavoittaisi ulkomaalaiset Helsinkiin tutustumaan tulleet turistit. Heille suomalainen tanssiravintolakulttuuri on ainutlaatuinen elämys.

Ovatko aukioloajat harkittuja? Miksi monet artistit tulevat esiintymään niin myöhään, että monet tanssijat lähtevät jo kotiin kesken heidän esiintymisensä? Miksi työvoimakustannuksissa ei säästetä aloittamalla musiikki aikaisemmin ja sulkemalla baaritarjoilu vastaavasti aikaisemmin?

Wanhan Kellarin perinteisen tanssikulttuurin säilyttämisen puolesta on tekeillä kansalaisaloite. Wanhan kellarin tanssiperinteen päättämistä on pidettävä lyhytnäköisenä kulttuuriskandaalina maamme pääkaupungissa. Wanhan Kellari tarvitsee lisäaikaa. Kansalaisaloite esittää Wanhan Kellarin omistajatasolle, että Kellari saisi 1-2 vuoden lisäajan, jona aikana Wanhan Kellarin tanssi- ja ravintolakulttuurin puitteissa toteutetaan yllä ideoituja aloitteita ja muita.

 

Vesa Kanniainen, Professori, paritanssin ystävä, laulun ystävä

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat